En tanke runt kostnad av 40k

Allt annat som inte passar in i ovan kategorier.

En tanke runt kostnad av 40k

Inläggav mockelin » 15 nov 2018, 15:06

Hej! Jag har funderat lite på kostnad av figurer och skillnad mellan färdiga brädspel mot figurbaserad hobby.

Någon gång sade jag till Tobias Mahrs att hela spel är bättre än samlarspel. Men det är ju bara om man riskerar att samla för mycket.

När jag började med warhammer så hade jag ett fåtal figurer som jag målade sönder. Sedan blev jag bättre genom självkritik och självinsikt, genom att helt enkelt träna.

Och det var inte dyrt i jämförelse med vad folk i vissa fall betalar för sina stora arméer.

SKAVEN OCH FÄRGER

En rolig sak med skaven var att de kunde målas i stora mängder utan att det gjorde något att de såg lite schabbiga ut. Dessutom var de bruna tonerna perfekta för att skapa en färgrik armé.

Färger står ut mer ifall de är del av en lite färglösare backdrop. Speciellt i fallet av att måla skaven.

SPACE MARINES OCH FÄRGER

Space marines är väldigt enkla att måla, i alla fall då man målar ett ljust färgschema. Iron hands är t.ex. ett svårt schema att se... för de ser ut som om de är omålade.

Successor chapters är en fröjd för space marine spelare att ögna genom, och ofta är successsor chapters roliga att måla eftersom de inte bara är en fysisk färg.

MEMOIR 44

För priset av 20 space marines kan man få memoir 44. Ett helt spel. Men för halva priset kan man få 10 space marines, vilket är gott nog för att komma in i modell-målar-hobbyn.

Så att man "får ett helt spel" är inte ett funktionellt argument. Vill man ha ett spel att slöspela, väljer man brädspel. Vill man vara del av en riktigt awesome hobby och community så väljer man figurspel.

ANDRA SPEL

Jag tänker på såna samlingsbara Dungeons and Dragons figurer, som är färgade när man köper dem. Det är ett exempel på roliga saker att lägga pengarna på som inte tillhör vare sig brädspels eller figurspels hobbyn.

ERA IDÉER OCH ERFARENHETER

Det finns mycket annat att prata om... t.ex. vad tycker folk om infanteriarméer av Astra Militarum? Är de dyrare, jobbigare, eller så än tankarméer av Astra Militarum? Det bör nämnas att jag har en armé av greatcoats från det där företaget vad det nu heter (orkar inte kolla i lådorna just nu).
Senast redigerad av mockelin 15 nov 2018, 15:25, redigerad totalt 1 gång.
målade arméer:
* mantics dvärgar
* blood angels
* bolt action britter
Användarvisningsbild
mockelin

Re: En tanke runt kostnad av 40k

Inläggav mockelin » 15 nov 2018, 15:20

https://www.theparisreview.org/blog/201 ... thers-40k/

Denna sak var vad jag fick tankarna ifrån.
målade arméer:
* mantics dvärgar
* blood angels
* bolt action britter
Användarvisningsbild
mockelin

Återvänd till Övrigt