lite om målning av figurer

lite om målning av figurer

Inläggav mockelin » 24 aug 2017, 17:26

https://www.youtube.com/watch?v=ZJL1rGtpGQg

det är en bra video om varför bland annat GW inte vill göra färdigmålade figurer, samt några exempel på bra färdigmålade figurer (ett fåtal existerar)
målade arméer:
* mantics dvärgar
* blood angels
* bolt action britter
Användarvisningsbild
mockelin

Re: lite om målning av figurer

Inläggav mockelin » 24 aug 2017, 18:28

https://www.youtube.com/watch?v=UJIEJRtJyoE

Det här kan vara intressant för nybörjare.
målade arméer:
* mantics dvärgar
* blood angels
* bolt action britter
Användarvisningsbild
mockelin

Re: lite om målning av figurer

Inläggav mockelin » 24 aug 2017, 18:37

"thin your paints - building a wet pallet - and you can go for hours if not days"

Så jag ska försöka börja om med detta som grund.

"to not get overwhelmed - to not do all of your models at once"

"1 at a time, 5 at a time, that's fine..." 10 och 12 sade han att han själv gjorde åt gången

"have patience, you have to understand that some of the first models you do might not be the same quality of the 50th model"

"you may not remember what you did, keep track of things, go back and look at it"

"if I can't remember the paint process, certainly I cannot remember where I wrote it down"
mitt eget tips är att ha ett litet block eller en skriv-bok för att hålla reda på saker som härrör till färgerna
Ifall du minns vilken färgburk som är till för vilken shade, så kan du låta dem ligga i en hög men det bästa vore att ha typ en sorts hylla för att ställa färgerna på bordet. Spel och Fantasi säljer en målar-hylla/bräda av plast som är väldigt bra... man kan sätta upp till 20 färger eller något sådant på den

"start some of your earlier models with easy models, and work up to your fancier guys"

"having a playable army so that you can rest from painting and play some inbetween"

"don't compare yourself with the better, make sure you're having fun"

"i find painting to be very stress relieving"

"make sure you're enjoying it, if not what's the point?"

Det finns massvis av videor gällande målning och modellering av figurer, så jag inbjuder folk att lägga upp fynd som de gör på nätet. Vare sig det är textbaserat, modelleringsguider i PDF eller bildformat, tips om bra guider som är till salu på någon särskild plats t.ex. Spel & Fantasi eller liknande platser, eller ifall man bara har någon erfarenhet som man gillar att dela med sig av.

Jag kanske skulle ta mig till spel och fantasi bara för att utveckla min färgsamling. T.ex. om jag ska köpa någon sorts färglåda, vare sig det är från citadel eller vallejo. Det bästa man kan göra för att stödja butiken är att se till att beställa hem via butiken. Fråga Tobias, Kent eller Lars för att kolla ifall något sådant är på gång. Enda orsaken till att jag inte köper saker är att jag har andra hobbyer och därmed liten tolerans för ifall jag skulle köpa färg som inte blir använd.

Apropå att inte använda färg, så tror jag att de flesta äldre hobbyister vet vad man ska göra för att öka livslängden av färger. Igen, fråga Kent, Lars eller Tobias. Jag har hört att Kent har färger sedan lååångt tillbaka, så han borde veta.
målade arméer:
* mantics dvärgar
* blood angels
* bolt action britter
Användarvisningsbild
mockelin

Återvänd till Konvertering & Målning